Saturday, July 3, 2010

Masak Lemak Labu dan Kuih Vadai


Assalamualaikum..
Pejam celik pejam celik..
dh ari Sabtu..
baru je aku letak entry ke Janda Baik sabtu lalu..

rasanyer kejap je seminggu nie kan?..

Dan x lama lagi kite semua dh nk puasa..

ehem ehem.. saper x ganti lg pose tu cepat2 ler ganti erk..

(peringatan ini ditujukan khas utk Puan blog nie.. muahahahaha..)

Entry kali ni aku nk share menu lunch
..dan minum petang aku dan family utk hari ni..
Time cuti gini ler aku br leh memasak beriya skit..

idak laa beriya sgt..
maksudnyer yg agak leceh mcm menu arini..
Labu Masak Lemak Kuning

Dari sebijik tu aku masak 3/4 je..

ada lg 1/4 and sebijik yg kecik..

masih lg memikir nk wat ape dgn labu2 tu nnti..

tunggguuuu..



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ini resepi cara aku..

MASAK LEMAK LABU
Bahan :-

Sebiji labu kuning

Segenggam ikan bilis
6 - 10 biji cili api
2- 3 cawan santan
1 labu bawang besar

1 s/b lada hitam

1 keping asam keping

Sebatang serai - diketuk
2 keping daun Kunyit - dihiris kasar

garam

sedikit air


Cara:-

Labu dipotong sederhana.
Bersihkan dan rebus dgn asam keping hingga agak lembut.
Sukat air sekadar labu tu tenggelam.

Jangan lama sgt nnti hancur.Jangan ditos.


Kisar bawang, cili api dan lada hitam.
Kemudian masukkan ikan bilis dan kisar sekejap je.
Jgn hancur sgt.
Masukkan santan je dalam periuk.

Kemudian masukkan bahan yang dikisar tadi bersama serai.

Kacau selalu hingga mendidih.


Masukkan labu tadi bersama lebihan air rebusan.
Masukkan hirisan daun kunyit.

Masukkan garam, kacau perlahan dan tutup api.

Jangan kacau terlalu kerap. Nanti labu tu hancur.


Siap!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dan ini menu sampingan bersama labu tu..


Petang plak.. aku dh plan nk buat kuih Vadai..
tp aku lambat skit rendam kacang dal
kul 12tghari tadi rendam..
kul 4.30ptg aku dh start adun kuih..
so tekstur kuih sedkit keras..
but sedap wei..
(sorry.. terpaksa puji diri sendiri.. tp mmg sedap.. hahaha)

Tak senonoh je vadai aku tu..
penuh dgn bawang and daun kari..
ekeke..
pepehal pon..
layannnnnnnnnnnnnnnnnnssss..



Resepinya aku google and jumpa di SINI..

VADAI

Bahan-bahan:
250gm kacang dal
2 tangkai cili kering, dihiris halus
1 tangkai daun kari, dihiris
1/2 labu bawang besar, dicincang halus
1 camca teh jintan manis biji
1/2 camca teh garam, secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

-Rendam kacang dhall selama 4 jam
-Tos kan kacang sehingga kering
-Kisar kacang dhall sehingga halus,
tidak mengapa kalau terdapat sedikit kacang tidak
berapa hancur

-Satu kan bahan dalam satu bekas, dan digaul rata
-Leperkan di atas tapak tangan yang di lapek dengan plastic
yang di sapu dengan minyak untuk mengelakan dari melekat
-Di susun di atas dulang yang di lapik dengan plastic
dan di sapu sedikit minyak
-Akhir sekali goring dengan api yang sederhana

post signature

post signature

1 comment:

ieda said...

akak paling suker kuih nieh zura .. ermmm nampa sedappp jerkkk zura buat dan jual kat opisss erkkk akak org pertama nak beliiii :))

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...