Monday, October 31, 2011

Chocolate Muffin

Salam..

Dari aku dok melayan rasa mengantok teramat nie..
baik aku update blog.. muahahaha..
curik masa skit aje.. aci aje kan?.. hihihi..

Ok.. dh lama sgt aku x berbaking..
kebetulan kawan masa study di IKIP msg.. 
nk order 60pcs muffin cokelat..
utk majlis akikah anak daranye yg comel itu..
tq Nurli Suffian

So.. berhempas pulas lah aku............................................... mencarik resepi..
belum pon buat lg.. dh pening carik resepi..
al-maklum ler.. aku bkn la sentiasa baking..
nak nak muffin cokelat.. jarang sgt buat... 
kalu carot muffin biasa la jugak.. huhu..

puas ku godeh sana godeh sini..
tnye org sana.. tnye org sini..
kot2 lah ada yg sudi nk share resepi yg biasa diorg guna utk jual..
tp hampa..huhuhu..

Akhirnya ada seorang kawan di pejabat yg memberikan resepi..
kakak dia jual muffin.. alhamdulillah..
tapi aku x dpt nk guna resepi tu sbb menggunakan butter..
balik keje aku kena terus adun..
nk tunggu butter lembut.. lambat la pulak kan.. huhu..
tp ttp bersyukur ada insan sudi share resepi.. 
walhal dia meniaga..
moga Allah murahkan rezekinya..

So berusaha lagi carik resepi muffin cokelat nie..
fuhhh.. dugaan sungguh..
dan akhirnya penantianku berakhir..
biler aku menjumpai resepi dari Izah..
TQ izah utk resepi yg superb ini..
alhamdulillah menjadik..
asben pon suka..
moist tp x padat.. lembut..
serius recommended recipe!

"nasib baik percubaan pertama menjadik erk"
kata suamiku..

alhamdulillah.. berkat insan yg sudi berkongsi resepi..
Tq again Izah!... :)

 

Izinkan kzura share resepi dr blog Izah kt sini ye.. ;)


MUFFIN COKLAT
sumber: mak Lang &  kak Ummi

Bahan-bahannya:

A
 2 cawan tepung *aku guna Self Raising Flour BlueKey
1 1/4 cawan serbuk koko *izah letak 1 cawan
2 sudu kecil baking powder * x letak sbb dh guna tepung penaik
2 sudu kecil soda bikarbonate
3 sudu teh nescafe
sedikit garam

B
 2 cawan gula kastor *aku guna 1 cawan gula castor+1/2 cawan Gula Perang
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair (atau susu segar) * aku guna susu segar
3 biji telur
1-2 sb oren sunquick *xde pulak sunquick

C
 3/4 cawan air panas

Campurkan semua bahan-bahan B dan letak ketepi. Ayakkan tepung bersama serbuk koko, baking powder dan soda dan campurkan semua bahan A di dalam mangkuk besar. Masukkan bahan B ke dalam A dan kacau rata. Kemudian akhir sekali masukkan air panas ke dalam adunan tadi dan gaul rata. Ceduk ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 175 C selama 20 minit.

ini lah anak yg dirai.. moga jadik anak yg solehah ye.. :)


3 comments:

Fazleyatul Aini said...

kak kalau guna sharp 1 cawan gula dgn 1/2 cawan gula perang tu, manis dia sedang elok ke atau kalau x kuat manis boleh kurangkan ek

::Azura Rahman:: said...

Lya : pada tekak kzura dh sedang elok manis nyer.. kzura pon x suka manis2 sgt.. muak.. kalu ikut resepi 2 cawan.. tp akak reducekan.. kalu Lya mmg jenis x suka manis.. better guna 1 cawan je.. rasanyer ok kot.. try la..

Syahida Baharuddin said...

ade jugak org baik2 yg nk share resepi kn..

leh saya try wat jgk nnt.. :)

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...