Tuesday, September 4, 2012

Karipap inti kurma ayam..

Assalamualaikum..

Liat sungguh nk update blog..
tambah lg dgn urusan keje di pejabat yang semakin tertekan.. huhuhu..
blog ni salah satu terapi minda jugak sebenarnya..
share sesuatu yg org suka..
membaca blog org lain..
kongsi suka duka..
positif cara kita handle blog..
positif lah kesannya kepada kita.. insya-Allah..





Karipap..
antara kuih kegemaran aku..
TAPI.. x semua karipap memenuhi citarasa tekak ku..
mengada-ngada kan..
eh!bukan mengada.. tp dh itu citarasa aku..
korang pon mesti ada taste korang sendiri kan.. hihihi..

Dulu masa mak sihat..
mak rajin buat kuih muih..
karipap salah satunya..
mmg xde tandingan..
satu lg.. cara mak kelim karipap..
fuhhh.. mcm guna mesin je.. kemas dan teratur...
turun ke anak dia..
guna acuan sudah.. hahahahaha..
kemas jgk ape!... =P

Resepi karipap ni ntah mana aku letak..
dh lama buat lgpon..
biasa aku malas sgt nk uli karipap..
makan suka.. buat malas.. baguskan azura rahman..

Korang tau aku uli dgn apa?..
yg pasti bukan tangan..
tapi bukan la pulak kaki ye.. hahahaha..
aku guna BM tau...jgn x caya.. hihihi..
biasa BM guna utk uli roti..
sekali dpt ke aku.. habis aku buat uli karipap..
susah skit sebenarnya sbb paddle dia pendek..
mmg dh direka khas utk doh roti..
tapi.. hasil dia lembut weh.. suka5x..

Untuk inti plak..
aku guna lebihan lauk kurma ayam...
jgn membazir..
aku tumis bawang skit..carikkan isi ayam tu..
boh kentang.. boh kuah kurma skit.. siap!..
jgn x tau.. sedap ok..
(dah masuk bakul angkat sendiri la pulakkkk!)
hahahaha..

nnti aku carik balik mana resepi doh karipap tu..
and will paste it here ye..
insya-Allah..

Resepi Kulit Karipap Rangup

Bahan :
250g Tepung Gandum
2 sb Marjerin - cairkan
2 sb Minyak Panas - panaskan
Sedikit Garam dibancuh bersama air suam

Cara:
Campur tepung, marjerin dan mnyk panas. 
Gaul rata menggunakan sudu (hati2 panas ye).
Masukkan sikit demi sikit air garam.
Uli hingga jadik doh yg lembut.
Siap!..


No comments:

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...